5 maatregelen ter voorbereiding op Big Data

Print Email

Big Data: de hype is veelbelovend, maar voor je ermee aan de slag kunt, moet er nog wel heel wat gebeuren.

 

Big data wordt geroemd (of gehypet, afhankelijk van hoe je er naar kijkt), als een zeer belangrijke business asset voor de toekomst. Dat betekent dat het slechts een kwestie van tijd is alvorens de mannen in pak uit de boardroom komen neerdalen om van IT te horen wat ze ermee moeten doen.

Wat moet je hen vertellen? Zeker, het verwerken van grote hoeveelheden gegevens is geen nieuw terrein voor de meeste IT-afdelingen, maar volgens analisten is, los van de hype, big data echt wel iets anders dan de data warehousing, data mining en business intelligence technieken die eraan vooraf gingen.

 

Er wordt meer data van steeds grotere variëteit gegenereerd dan ooit tevoren, en in tegenstelling tot vroeger is het grootste deel ervan ongestructureerd en ruw (soms ook 'grijze data' genoemd).

Blogs, sociale netwerken, machinesensoren en locatie-gebaseerde tools genereren een geheel nieuw universum van ongestructureerde data die, als ze snel genoeg opgeslagen, beheerd en geanalyseerd worden, bedrijven kunnen helpen om feiten en patronen te ontdekken die ze in het verleden niet konden herkennen.

 

"Gedurende lange tijd hebben we data verzameld, maar dat was zeer beperkt - we produceerden veel data, maar eigenlijk deed niemand er echt wat mee," aldus Paul Gustafson, directeur van Computer Sciences Corp.'s Leading Edge Forum technologieprogramma's. "De data werd gearchiveerd en gemodelleerd rond business processen, maar ze werd niet gemodelleerd als een bredere set van basiskennis voor het bedrijf. Die verschuiving van verzamelen naar verbinden van de data is het mantra."

 

IT staat in de frontlinie van deze datarevolutie, aldus branche-analisten.

"Dit is een gelegenheid om het kantoor van de CEO binnen te wandelen en te zeggen: 'Ik kan deze business veranderen en binnen enkele seconden kennis op tafel leggen voor een prijs die ik vijf jaar geleden niet voor mogelijk hield'," aldus Eric Williams, CIO bij Catalina Marketing.

Williams kan het weten. Catalina onderhoudt een 2,5 petabyte grote customer loyalty database die data bevat over meer dan 190 miljoen Amerikaanse supermarktklanten, verzameld door de grootste retail ketens. Deze informatie wordt op zijn beurt gebruikt om bij betaling coupons te genereren die gebaseerd zijn op de aankoophistorie van de klant.

 

Om organisaties te sturen in het tijdperk van real-time voorspellende intelligentie, moeten technologiemanagers, volgens Williams en andere branche-experts, de architectuur en cultuur van hun bedrijfsinformatiebeheer zodanig verder ontwikkelen dat het geavanceerde analysetechnieken op data stores aankan, ook als die data gemeten wordt in tera- en petabytes (en mogelijk zelfs exabytes en zettabytes).

 

"IT zegt altijd dat het wegen wil vinden om dichter naar de business toe te kruipen; nou, big data biedt fenomenale kansen om juist dat te doen," aldus Williams.

In plaats van te wachten tot de puzzelstukjes vanzelf op hun plaats vallen, zouden IT-managers die beschikken over gezond verstand zichzelf en hun organisaties moeten voorbereiden op deze transformatie, volgens analisten zoals Mark Beyer van Gartner.

 

Hieronder noemen we de vijf belangrijkste dingen die je als IT-manager zou moeten doen om een goede fundering te leggen voor het big data tijdperk van morgen.

 

1. Inventariseer je gegevens

 

Bijna elke organisatie heeft in potentie toegang tot een continue stroom van ongestructureerde gegevens, of deze nu komen van sociale netwerken of van sensoren op een productievloer. Maar het simpele feit dat een organisatie deze stortvloed aan informatie produceert, wil niet automatisch zeggen dat er richtlijnen bestaan om elke byte te bewaren en te gebruiken.

"Met deze plotseling groeiende interesse in big data, voelen mensen een onbedwingbare neiging om alle data te begrijpen, of het nou van weblogs of van sensoren komt," aldus Neil Raden, analist bij Constellation Research.

Deels wordt de druk ook opgevoerd door verkopers en consultants die erop uit zijn om de volgende grote hype in bedrijfsinformatica te promoten, constateert Raden. Verstandige IT-managers weerstaan de drang om zich blind in maalstroom te storten, en stellen zich in plaats daarvan op als filter om te helpen bepalen welke gegevens wel en welke niet relevant zijn voor de organisatie.

Een goede eerste stap is een inventarisatie van de gegevens die intern gegenereerd worden. Vervolgens is het zaak te bepalen of het wellicht nodig is externe gegevensbronnen te gebruiken om mogelijke gaten in de kennis op te vullen, zodat IT het bedrijf het bedrijf bruikbare inzichten kan verschaffen, aldus Raden.

Als die inventarisatie eenmaal loopt, kan IT beginnen met enkele zeer gerichte projecten waarmee heldere, bruikbare resultaten geleverd worden, in plaats van meteen te opteren voor megalomane allesomvattende big-data projecten. "Het is niet verstandig een paar miljoen dollar uit te geven aan een nieuw project, om daarna pas te zien of dat het wel waard is," aldus Raden.

 

2. Maak de business leidend

 

Je hebt dit misschien al eerder gehoord, maar volgens IT-analisten is samenwerking tussen IT en de business cruciaal voor een initiatief dat zo groot en gevarieerd is als big data. Veel van de eerste echte big data initiatieven werden buiten IT om in gang gezet; marketingafdelingen bijvoorbeeld doken in de datastromen van de sociale media om meer inzicht te krijgen in de wensen van de klanten en laatste aankooptrends.

Hoewel specialisten in specifieke business disciplines ongetwijfeld kansen zullen zien, is het de verantwoordelijkheid van IT om de leiding te nemen over de data sharing en data federation concepten die een essentieel onderdeel vormen van een big data strategie.

"Dit is niet iets dat IT zomaar even in zijn eentje kan doen," zegt Dave Patton, principal information management industries analyst bij Pricewaterhouse Coopers. "Het zal moeilijk worden om hier een succesverhaal van te maken als het initiatief niet gelijkloopt met de business doelstellingen."

In het begin van Catalina Marketing's big data initiatief bracht Williams business managers samen met de financiële planning en analyse (FPA) groep van het bedrijf om een business case op te stellen voor investeringen in de informatiearchitectuur.

 

De business identificeerde gebieden waar nieuwe inzichten waarde zouden kunnen opleveren, bijvoorbeeld in het bepalen van volgende aankopen gebaseerd op producten in het winkelkarretje, of door een volgende-aankoop analyse gebaseerd op productaanbiedingen, en het FPA team berekende wat de resultaten konden betekenen in termen van verbeterde productiviteit of verhoogde verkoop.

 

3. Heroverweeg de infrastructuur

 

Big data initiatieven betekenen voor de meeste bedrijven grote veranderingen in server en opslag infrastructuur en in informatiemanagement architectuur, menen Beyer (Gartner) en andere experts. IT-managers mogen ervan uitgaan dat ze hun systemen moeten uitbreiden om de sterk groeiende hoeveelheid gestructureerde en ongestructureerde data te kunnen huisvesten en verwerken, zeggen ze.

Dit vereist dat de beste aanpak moet worden gezocht om systemen zowel uitbreidbaar als schaalbaar te maken, en dat er een roadmap ontwikkeld moet worden voor de integratie van alle ongelijksoortige systemen die de big data analyse zal voeden.

"Vandaag hebben de meeste bedrijven ongelijksoortige, alleenstaande systemen voor payroll, klantenbeheer, marketing," aldus Anjul Bhambhri, vicevoorzitter van big data producten bij IBM. "CIO's moeten echt een strategie klaar hebben om deze ongelijksoortige, alleenstaande systemen samen te brengen en zo een systeem van systemen te bouwen. Je wilt vragen stellen die door al deze systemen vloeien om antwoorden te krijgen."

 

4. Werk aan je technologiekennis

 

De big data wereld komt met een lange lijst nieuwe afkortingen en technologieën die waarschijnlijk nooit eerder op het scherm van de CIO verschenen zijn.

Open-source toepassingen krijgen de meeste aandacht; technologieën zoals Hadoop, MapReduce en NoSQL krijgen veel aandacht omdat ze door webgiganten als Google en Facebook worden gebruikt om door hun big data reservoirs te woelen. Hoewel veel van deze technologieën tegenwoordig ook in commerciële vorm beschikbaar zijn, zijn ze vaak nog relatief onvolwassen en vereisen ze mensen met heel specifieke vaardigheden.

Andere technologieën die belangrijk zijn in de big data wereld zijn in-database analyse, kolomdatabases en data warehouse toepassingen.

IT-managers en hun personeel zullen zich deze nieuwe tools eigen moeten maken om er zeker van te zijn dat ze in staat zijn weloverwogen beslissingen te nemen over big data initiatieven.

5. Bereid je personeel voor

Of het nu om Hadoop-experts of datawetenschappers gaat, de meeste IT-organisaties hebben een pijnlijk gebrek aan talent dat geschikt is om de volgende stappen te zetten in big data. Analytische vaardigheden zijn misschien de meest cruciale, en juist dat is nu net het grootste gebrek bij het overgrote deel van het IT-personeel.

 

McKinsey voorspelt dat tegen 2018 alleen in de VS al vraag zal zijn naar 140.000 tot 190.000 extra experts in statistische methodes en data-analysetechnieken. Onder de functies waar naarstig mensen voor gezocht zullen worden is de nu al breed gehypete en opkomende functie van datawetenschapper.

Aanvullend daarop voorziet McKinsey dat er op termijn aan de business of de technische kant van het bedrijf nog eens 1,5 miljoen managers met specialistische data-vaardigheden zoals voorspellende analyses en statistieken moeten komen.

Voor sommige bedrijven, met name die in minder dichtbevolkte gebieden, wordt het vinden van geschikt personeel waarschijnlijk een van de grootste uitdagingen binnen een big data project. "Big data vereist zonder twijfel een andere manier van denken en vaardigheden op allerlei gebieden," aldus Rick Cowan, CIO bij True Textiles.

 

"Voor ons als een middelgroot bedrijf was het een forse uitdaging om personeel te vinden en te zorgen dat ze bijblijven in deze snel veranderende omgeving," zegt Cowan. Om dit probleem op te lossen is hij begonnen met het opnieuw opleiden van programmeurs en database-analisten om hun kennis van geavanceerde analyse bij te werken.

IT afdelingshoofden zullen zelf ook moeten veranderen als ze in deze nieuwe wereld een rol van betekenis willen blijven spelen. Terwijl de beste technologieleiders uit het verleden deels informatiebeheerder en deels infrastructuur ontwerper waren, zullen de IT managers van de toekomst een combinatie zijn van datawetenschappers en business proces engineers, meent Beyer (Gartner).

"CIO's zijn gewend een infrastructuur te managen op basis van een gegeven instructieset vanuit de business," zegt Beyer. "De CIO's van de toekomst moeten in staat zijn kansen te herkennen en van daaruit innovatief gebruik van informatie te stimuleren. Dat is de transformatie waar we op dit moment voor staan."

 

 

 

Bron: www.computerworld.nl

 

Company Information

logo-gh

Call:

+31 (0)70 737 0353

Fax:

+31 (0)70 737 0469

Email:


This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Visit us:

Vuurtorenweg 35
2583 XL,  the Hague
The Netherlands

All about Grey Hippo

Anything in here will be replaced on browsers that support the canvas element